کشف راه های کنترل لخته ی خون در بدن می تواند راه را برای درمان بیماری های خونی ناشی از دیابت هموار کند

15 فوریه 2019 - دانشمندان راه هایی که بدن از طریق آنها لخته های خون را کنترل می کند، کشف کردند. این کشف می تواند روزی به توسعه ی درمان های بهتر برای پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی و دمانس عروقی و بیماریهای عروقی ناشی از دیابت کمک کند.

تیمی از محققان به رهبری دانشگاه Exeter با کمک مالی بنیاد قلب بریتانیا، تکنیک جدیدی را توسعه داده اند که به آنها اجازه می دهد تا لخته شدن خون و ایجاد رادیکال های آزاد را بطور همزمان اندازه گیری کنند.

رادیکال های آزاد مولکول های بی ثبات حاوی الکترون های تک هستند که به دنبال جفت شدن الکترونهای خود می گردند. این باعث می شود که رادیکال های آزاد بسیار واکنش پذیر باشند و بتوانند با پروتئین ها، چربی ها وDNA  واکنش داده و آنها را تغییر دهند. در میان دیگر اثرات ناخواسته ی ناشی از رادیکال های آزاد، نقش آنها در تجمع لخته های خون است، که به نوبه خود یک محرک کلیدی در توسعه ی طیف وسیعی از بیماریها، از جمله بیماری های قلبی، سکته مغزی، زوال عقل، و شرایط مرتبط با التهاب مانند آرتریت می باشند.

این روش جدید ترکیبی از رزونانس پارامغناطیسی الکترون- یک روش جدید و پیشرفته برای تشخیص رادیکال های آزاد-، همراه با روش اگرگومتری سلول خون( blood cell aggregometry) است که روشی برای اندازه گیری لخته شدن خون است. محققان موفق به استفاده از این تکنیک در سلول های موش و انسان شدند. آنها قصد دارند که با کسب اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد سلول های خونی در هنگام لخته شدن، به توسعه داروهای جدید علیه بیماری های مرتبط با لخته شدن خون یا ابداع آزمایشاتی برای ارزیابی خطر لخته شدن خون در بیماران، کمک کنند.

دکتر GiordanoPulaرهبر این مطالعه از دانشکده ی پزشکی دانشگاه اکستر، گفت: ما واقعا از ابداع این تکنیک جدید و پتانسیل آن برای درک چگونگی پیشرفت بیماری های عروقی، هیجان زده هستیم. برای اولین بار ما اکنون می توانیم لخته شدن خون و ایجاد رادیکال های آزاد را بطور همزمان اندازه گیری کنیم. ما از نقش آنها در آسیب های عروقی ناشی از پیری، دیابت، چاقی و التهاب مزمن آگاهیم و در حال حاضر از این تکنیک در تحقیقات خود برای ابداع یک روش درمانی جدید برای محافظت از عروق خونی در بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، چاقی و دمانس عروقی استفاده می کنیم.این تیم تحقیقاتی با کمک محققان آزمایشگاه پروفسور Patrick Pagano در دانشگاه پیتسبورگ (ایالات متحده آمریکا) کشف کردند که آنزیمهای  NADPH اکسیداز در تولید رادیکال های آزاد، تحریک ایجاد لخته ی خون و آسیب به رگ های خونی نقشی اساسی دارند.

پروفسور Pearson، دانشیار پزشکی در بنیاد قلب بریتانیا، گفت: با کمک مالی  BHF، دکتر Pula و تیمش روش پیشرفته ای را برای بررسی بخشی از روند لخته شدن خون ابداع کردند که بر نحوه ی تجمع پلاکت ها در نمونه های خونی تمرکز دارد، این روش ممکن است برای مطالعات آینده به منظور یافتن درمان های جدید ضد پلاکت برای بیماری هایی مانند دیابت که در آن پارامترهایHemorheological اغلب دچار اختلال می شوندو خطر ابتلا به حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد، بکار گرفته شود.

این مقاله با عنوان "یک روش ترکیبی جدید برای تعیین مقدار همزمان رادیکال های آزاد اکسیژن و تجمع سلولهای خونی، الگوهای غیر منتظره ای از رداکس را در فعال سازی پلاکت ها با محرک های پاتوفیزیولوژیکی مختلف نشان داد" در مجله ی Haematologica منتشر گردید.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2019-02-blood-clot-discovery-pave-treatment.html